19. " Jak zbudować poczucie własnej wartości i pewność siebie w sporcie - cz.1"

Kiedy zaczynam pracę ze sportowcem problem, który zauważam niemal nagminnie to problem z poczuciem własnej wartości oraz z pewnością siebie na treningu oraz w rywalizacji sportowej. Sama miałam i nadal mam często z tym problem zwłaszcza w sytuacjach, które wiążą się z dużym zawodowym wyzwaniem- ale myślę, że dużo większy problem mam w życiu prywatnym.

W dzisiejszym dość krótkim artykule przedstawię jak można sobie z tym poradzić, co ja sama stosuje. Nie jestem psychologiem sportowym, ale tego wymaga również ode mnie moja praca- również praca nade mną samą.

Jaka jest zależność między myślami, naszymi emocjami oraz zachowaniem?

Myśli --> Uczucia --> Zachowanie

Reakcja negatywna:

Nie pójdzie mi dobrze --> lęk --> popełnianie błędów, roztargnienie

Reakcja pozytywna:

Na pewno wygram --> radość, ekscytacja --> wygrana w zawodach, dobry trening, mecz

Myśl, jest reakcją poznawczą na sytuację, której człowiek doświadcza. Sytuacja może być neutralna, negatywna lub pozytywna dla danej osoby. Jeśli ktoś przejawia tendencje do negatywnego myślenia, to nawet przy pozytywnych okolicznościach znajdzie powód do smutku, lęku czy złości. I tak np. ja czy ty- gdzie myślimy że ktoś może nas ocenić w sposób negatywny, kiedy na jaw może wyjść coś czego nie wiemy, odczuwamy niepokój podczas sytuacji towarzyskich - tak samo w sytuacjach zawodowych. Część osób może przez to udawać kogoś innego lub rezygnować z kontaktów towarzyskich, aktywnego udziału w nim. W efekcie przestajesz być zapraszany na imprezy i nie dostajesz wystarczającej uwagi od znajomych.



ćwiczenie 1:

Przez 3 dni obserwuj jakie pojawiają się w tobie myśli, jakie budzą uczucia i jakie wyzwalają zachowania. Zapisuj co wpływa na twoje samopoczucie i interakcje z ludźmi.

Zamień myślenie destrukcyjne w konstruktywne 

--> unikaj myślenia "wszystko albo nic"

--> spójrz na siebie po ludzku

--> nadmierne uogólnianie

--> rejestr komplementów- zapisuj wszystkie pozytywne rzeczy, jakie usłyszałeś na treningu czy w kontaktach towarzyskich. Nie komentuj, nie oceniaj, zapisz tak jak było.

--> wyolbrzymianie

--> nazwij swoje emocje:

Epitet: jestem podły Emocja: czuje się podle
Epitet: jestem zerem Emocja: czuje się bezwartościowy

--> Etykietowanie- np. Adam nie złapał piłki i upadł."Jestem debilem" - pomyślał Adam- stosując takie myślenie, człowiek stawia znak równości między tym, co robi a tym kim jest.

Udowodnij to:

Nie jest prawdą, że Adam jest łamagą ponieważ:
1. W ostatnim meczu zdobył 20 punktów.
2. Jest na każdym treningu.
3. Dzięki niemu wygraliśmy trzy ostatnie mecze.

KONSTRUKTYWNE MYŚLI WZMACNIAJĄCE POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI I UŁATWIAJĄCE JEGO ZBUDOWANIE:

1. Jestem wartościowy.
2. Jestem świadomy swoich zalet. Cieszę się, że je mam.
3. Popełnianie błędów jest czymś normalnym.
4. Staram się być zaradny i rozsądny.
5. Dobrze o sobie myślę.
6. Potrafię wziąć odpowiedzialność za to co robię i za siebie.
7. Krytyka to zdanie, opinia, a nie definicja mojej osoby.
8. Jestem nastawiony pozytywnie na siebie.
9. Staram się podchodzić z poczuciem humoru do tego co mi się przydarza.
10. Są ludzie dla których jestem ważny.
11. Zasługuję na miłość i szacunek.
12. Uczę się na własnych błędach.
13. Akceptuje siebie. 
14. Mam wpływ na to co się ze mną dzieje. 
15. Lubię siebie. 
16. Mam prawo do istnienia, marzeń, swoich potrzeb. 

Jak przyjąć krytykę?


  • pozwól sobie na popełnianie błędów
  • weź odpowiedzialność za swoje czyny
  • reaguj na właściwą formę krytyki, zwłaszcza jeśli jest agresywna
  • nie pozwól na krzywdzące, niesprawiedliwe uogólnienia, które uproszczają twoją osobę
  • odnoś się do komunikatów wyrażonych wprost. Jeśli takie nie są- wydobądź ich sens
  • Nie pozwalaj na atakowanie twojej osoby, godności
  • stanowczo reaguj, kiedy ktoś krytykuje ciebie a nie twoje zachowanie
  • daj sobie prawo do tego aby być zaskoczonym lub zakłopotanym. 

na dzisiaj: 




Namiary na mnie na pracę indywidualną oraz zespołową- plus przypominam, że szukam pracy w klubie na przyszły sezon:

instagram: https://www.instagram.com/aleksandraszpakcoach/?hl=pl
fb: https://www.facebook.com/Sports-Performance-Consulting-Aleksandra-Szpak-821801884618166/
twitter: https://twitter.com/SzpakAleksandra
gmail: aleksandra.szpaq@gmail.com

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty